Hvordan strikke Villmarksgenseren. Del 1: Garn og Pinner (english version below)

Hvordan strikke Villmarksgenseren for nybegynnere del 1. 

Da er del 1 av mitt lille kurs i å strikke Villmarksgenseren igang. jeg tenkte å begynne med valg av garn og pinner:D I morgen begynner jeg på bolen så da kan du ha garn og pinner klart:D  

Garn 

Som nybegynner er første genser et prosjekt som mest sannsynlig kommer til å få en del skjønnhetsfeil og det kan være greit å ikke blakke seg fullstendig. Mitt tips er at du bruker et rimelig garn på første genser og heller bruker litt penger på din andre genser 😀 Rimlige garn som fungerer ypperlig er Drops Eskimo eller Hobbygarn fra viking garn. 

Og noen garntips hvis du skal strikker mer: 

De garntypene jeg pleier å bruke til Villmarksgenseren er Alafosslopi, Blåne pelsullgarn eller Troll. Alafosslopi er et islandsk garn som inneholder dekkhår og underull, noe som gjør genseren vannavstøtende og helt perfekt til tøffe forhold. Troll og Blåne er også ypperlige garn til friluftsliv. 

Skal du kun bruke genseren inne kan du prøve et alpakkagarn= Børstet alpakka fra sandnes garn, bris fra viking garn, drops melody, pus fra DSA. 

Pinner: 

Nye strikkere strikker ofte enten veldig løst eller veldig stramt. Folk som strikker stramt foretrekker ofte metallpinner eller pinner laget av polert bjørk fordi garnet glir bedre på pinnen. Strikker du derimot løst er bambuspinner et bedre valg. Så du får nesten bare prøve deg frem og se hva du liker best 🙂

Ulike typer pinner: 

Det finnes et hav av ulike pinner, men frykt ikke! Hvilke pinner du trenger står i oppskiften. Det står også alltid at pinnestørrelse er veiledende. Og grunnen til det er at alle strikker forskjellig og man bruker pinnestørrelsen til å regulere hvor stor en maske blir. I oppskriften på Villmarksgenseren er det 13 masker på 10 cm og det betyr bare at du må bruke den pinnen som gir deg dette maskeantallet. Så om du strikker superstramt uten å regulere pinnestr får du en bitteliten genser. Det er også veldig vanlig å strikke mye strammere på mønster enn ensfarget strikk, så her må man ofte øke pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet. 

Syns du strikkefasthet var litt skremmende anbefaler jeg at du strikker din første genser også kan du bekymre seg over strikkefasthet til genser nr 2!

How to knit the Wilderness Sweater for Beginners Part 1 😀 

This is part 1 of my little course in how to knit the Wilderness Sweater. I thought I would start basic with yarn and needles: D Tomorrow I start on the body so you can have yarn and needles ready: D

Yarn

As a beginner, the first sweater is a project that is likely to have some mistakes so my advice is to buy a affordable yarn and rather spend some money on your second sweater: D Drops Eskimo or Hobby yarn from Viking yarn is a good choice for your first wilderness sweater. 

Some yarn tips for your second sweater:

The yarn types I usually use for the Wilderness Sweater are Alafosslopi from Istex, Blåne and Troll from Hillesvåg Ullvarefabrikk. Alafosslopi is an Icelandic yarn that contains top and undercoat from the sheep. This makes the sweater water-resistant and perfect for tough conditions. Troll and Blåne are also great yarns for outdoor use.

If you are going to use the sweater indores you can try yarn made of alpakka = Brushed alpaca from sandnes yarn, bris from viking yarn, drops melody, Pus from DSA.

Needles:

Beginners often knit either very loose or very tight. People who knit tight often prefer metal needles because the yarn glides better on the needles. If you knit loose, bamboo needles are a better choice. so my advice is to try both and see what you like more.  

Different types of needles:

There are sooo many different needles , but do not fear! Which needles you need is written in the pattern. It`s important to mention that the needle size is only a suggestion. And the reason is that everyone knits differently and one uses the needle size to adjust the size of a stitch. In the pattern for the Wilderness Sweater there are 13 stitches of 10 cm and that just means that you have to use the needle size that gives you the correct gauge. So if you knit super tight without adjusting the needle size you get a tiny sweater. It is also very common to knit much tighter on colour work, so if that`s the case you have to increase the needle size when you knit colour work.

If you think  gauge was a little scary I recommend that you knit your first sweater and worry about the gauge when you start your second sweater 😀